• Jaap Luikenaar

Stoere mannenpraat

Bijgewerkt op: mei 17

Reclamecampagnes om borstkanker al in een heel vroeg stadium op te sporen zijn aan de vrouwen gericht. Maar waarom alleen aan hen en niet aan partners?



Hoe borstkanker eruit kan zien.
Hoe borstkanker eruit kan zien

Borsten worden maar al te vaak vergeleken met groente of fruit. Denk aan appels, peren, mandarijnen, citroenen en meloenen. Of aan hele grote bloemkolen, wat kennelijk de eerste associatie was van André van Duin en tot een ware carnavalshit leidde. Stoere mannenpraat natuurlijk, of patserige partnerpraat, zo je wil. Maar al dat macho gedoe vergaat je snel als er iets met die borsten van je vrouw aan de hand is. Helemaal als het om borstkanker gaat.


"De boodschap is altijd aan vrouwen gericht. Logisch, het zijn hun borsten. Maar dat wil geenszins zeggen dat borstkanker ook niet bij mannen voorkomt."


Net zoals je groente of fruit op onregelmatigheden controleert voordat je het consumeert, zo hameren professionals in de zorg ook op een periodieke check van je borsten, om zo de kans op borstkanker te verkleinen. Dergelijk zelfonderzoek is essentieel om kanker in een vroeg stadium op te sporen. Vrouwen die de techniek onder de knie hebben en de symptomen en eerste foute tekens herkennen, kunnen zich daardoor veel leed besparen.


De boodschap is altijd aan vrouwen gericht. Logisch, het zijn hun borsten. Maar dat wil geenszins zeggen dat borstkanker ook niet bij mannen voorkomt. In Nederland ondervinden dat jaarlijks zo’n honderd tot honderdvijftig mannen. Is het eigenlijk geen idee is om ook mannen, partners de borsten van hun vrouw te laten controleren. Waarom niet? Het lijkt me heel goed voor de relatie als een vrouw haar man (partner) leert hoe je borsten controleert door ze te voelen. In vaktermen heet dat palperen. (Over fruit gesproken, realiseer ik me ineens.) En verder vooral ook door er goed naar de kijken. Een mooi klusje voor jou als partner. Waar je op moet letten is heel creatief weergegeven in het plaatje van de BVN. Veel kijkplezier.


In de VS is de preventieve reclamecampagne bekend via de slogan Know your lemons. Een Nederlandse variant is enige jaren geleden door de Borstkankervereniging Nederland (BVN) ontwikkeld onder de naam Ken je lijf! Ook de uitdrukking Ken uw citroenen wordt wel gebruikt.